Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle søknader så raskt som mulig. Den enheten som leverer tjenesten, behandler vanligvis søknaden. Noen typer søknader behandles av det kommunale inntaksrådet.

Saksbehandlingstid

Når kommunen mottar en søknad, samler vi inn alle nødvendige opplysninger før vi fatter et vedtak. Du får en skriftlig begrunnelse samtidig med vedtaket.
Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, får du skriftlig informasjon om hvorfor det tar lengre tid, og når du kan forvente et vedtak.

Inntaksrådet

Noen søknader behandles i det kommunale inntaksrådet. Dette gjelder søknader om:

  • langtidsopphold i sykehjem
  • korttidsopphold i institusjon
  • avlastning i institusjon
  • boliger til pleie- og omsorgsformål
  • bolig med heldøgnsbemanning
  • leilighetene ved Solbakken bokollektiv

 

Inntaksrådet møtes hver uke. Rådet består av representanter fra hjemmetjenesten, demens- og habiliteringstjenesten, tilsynsleger, fastleger, fysioterapeut, ergoterapeut og ledelsen ved sykehjemmene.


Vi samarbeider for at innbyggerne skal få riktige tjenester til rett tid. Målet er at flest mulig skal kunne bo hjemme med god livskvalitet så lenge som mulig. Samtidig skal vi sørge for at personer som på grunn av sykdom eller funksjonsnedsettelse ikke kan bo hjemme, får et tidsbegrenset eller varig tilbud i institusjon.

Vurderingsliste

Hvis det ikke er ledig bolig, blir søkeren satt på en vurderingsliste. Rekkefølgen på listen bestemmes av inntaksrådet etter en faglig vurdering av hvem som har størst behov. Den med størst behov får tilbud først når bolig blir ledig.

Kontakt

Ta kontakt med enheten dersom du ønsker mer informasjon om saksbehandlingen.