PårørendestøttePårørende er ofte pasientens eller brukerens viktigste støtte og ønsker i de fleste situasjoner å være en ressurs for pasienten eller brukeren. Pårørende kjenner pasienten eller brukeren godt, og har erfaring med hva som kan bidra til å avhjelpe. Det er naturlig å reagere når en nær blir rammet av sykdom. Når noe angår oss sterkt kan det vekke store følelser. Mange opplever at forholdet til den syke endrer seg. Det er viktig å finne gode løsninger når sykdom blir en del av hverdagslivet. Vedtak om pårørendestøtte Hvis du gir omsorg til noen som trenger det, kan du be om at kommunen vurderer å sette inn tiltak som skal gjøre omsorgsbyrden din lettere. De ulike tiltakene som kommunen kan sette inn, kalles for pårørendestøtte. Omsorgsstønad, avlastningstiltak og opplæring og veiledning, er eksempler på pårørendestøtte. Både den som har hjelpebehovet og den private omsorgsyteren skal få et forsvarlig tjenestetilbud fra kommunen, men de private partene kan ikke kreve å få bestemte tjenestetyper. Vilkår for å få pårørendestøtte Det er mange måter å utforme et forsvarlig helse- og omsorgstjenestetilbud på, og det er kommunen, som etter å ha gjennomført en bred, skjønnsmessig, individuell helhetsvurdering, tar avgjørelser om dette. Særlig tyngende omsorgsoppgaver Mange gir omsorg til sine nærmeste, uten at dette nødvendigvis blir definert som “særlig tyngende”. Når kommunen skal vurdere om omsorgsarbeidet er særlig tyngende, vil vi blant annet legge vekt på: hvor mange timer du gir omsorg om arbeidet du gjør er mer fysisk eller psykisk belastende enn det som er vanlig om du gir mye omsorg på natten og dermed mister nattesøvnen hvordan omsorgsarbeidet ditt er fordelt over tid hvor lenge omsorgsarbeidet har pågått, eller er forventet å vare om du på grunn av omsorgsarbeidet blir sosialt isolert og at du ikke kan ta ferie eller delta på fritidsaktiviteter selv om du har omsorg for mer enn én person om du har omsorgsplikt for den du gir omsorg til, altså om det er ditt mindreårige barn om du taper inntekt som følge av omsorgen du gir Nødvendig helse- og omsorgstjenester Det er kun oppgaver som regnes som nødvendige helse- og omsorgstjenester, som kommunen legger til grunn når vi vurderer om du skal få pårørendestøtte. Det vil si at hvis du ikke hadde gjort oppgaven, måtte kommunen ha gitt tjenesten. Eksempler på helse- og omsorgstjenester kan være helsehjelp, praktiske oppgaver i hjemmet, stell og pleie, hjelp til fritidsaktiviteter, eller institusjonsopphold. Det er vanskelig å gi en nøyaktig beskrivelse av hva nødvendige helse- og omsorgstjenester er. Men kommunen skal tilby tjenester på et forsvarlig nivå, basert på en individuell helse- eller sosialfaglig vurdering av den enkeltes behov. Det vil derfor variere hva som regnes som nødvendige tjenester i hver enkelt sak. Når barn og unge er pårørende Helsepersonell har plikt til å hjelpe deg å ivareta barn og unge som er pårørende. I lovverket brukes begrepet «barn som er pårørende» om barn (under 18 år) av pasienter med psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet eller alvorlig somatisk sykdom eller skade. Se oversikt lenger ned i artikkelen med tilbud til barn og unge som pårørende Hvordan søke om pårørendestøtte? Du kan søke om pårørendestøtte via kommunens digitale søknadsskjema Trenger du råd og veiledning? Ulike Kommunen Du kan ta kontakt med Aure kommune for å få mer informasjon om pårørendestøtte på 71 64 74 00 Pårørendesenter PårørendesenteretPårørendesenteret er et nasjonalt senter for alle pårørende og fagpersonene som møter dem – uavhengig av diagnose eller relasjon.Pårørendelinjen, er åpen for pårørende, etterlatte, og fagpersoner, alle hverdager fra kl. 10:00 til 17:00. Chat eller ring på tlf. 90 90 48 48 eller send en e-post til post@parorendesenteret.no.https://ungeparorende.no/https://www.parorendesenteret.no/hjem PIO-senteretTrenger du råd og veiledning i hvordan mestre din livssituasjon som pårørende? Pårørendesenteret i Oslo har en landsdekkende rådgivningstelefon for pårørende.Nummeret dit er 22 49 19 22De har åpent mandag-fredag kl. 10-15 og tirsdag kl. 11-19Du kan også skrive til de på epost: radgivningstelefonen@piosenteret.no Helsenorge Helsenorge.no Pasient- og brukerombudet Samfunnsoppdraget til Pasient- og brukerombudet er å arbeide for å ivareta pasientens og brukerens behov, interesser og rettssikkerhet. I tillegg skal vi bidra til å bedre kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten. Telefon: 71 57 09 00 Telefontid: Hverdager 09:00 - 11:30 12:00 - 14:30 E-post: mr@pasientogbrukerombudet.no Sensitive opplysninger bør ikke sendes på epost. Pasient- og brukerombud: Hanne Haavde Stenseth Besøksadresse: Astrupsgate 9, 6509 Kristiansund Postadresse: Postboks 212 Skøyen, 0213 Oslo Organisasjonsnummer: 985 531 161 Tilbud til barn som pårørende Helsestasjon Helsestasjonen er for barn og unge i aldersgruppa 0-20 år, gravide og foresatte. Skolehelsetjeneste Skolehelsetjenesten er for deg som går i 1.-10. klasse og dine foreldre eller foresatte. 116 111 - Alarmtelefon for barn og unge Alarmtelefonen skal være et tillegg til eksisterende akuttberedskap for barn og unge. Telefonen er døgnåpen og det er gratis å ringe 116 111 Du kan også besøke Alarmtelefonens hjemmeside Pårørendesenteret - Ung pårørende Pårørendesenteret er et nasjonalt senter for alle pårørende og fagpersonene som møter dem – uavhengig av diagnose eller relasjon.Pårørendelinjen, er åpen for pårørende, etterlatte, og fagpersoner, alle hverdager fra kl. 10:00 til 17:00. Chat eller ring på tlf. 90 90 48 48 eller send en e-post til post@parorendesenteret.no. UngPårørende er en tjeneste spesielt for unge og barn som pårørende: https://ungeparorende.no/ Publisert 11.05.2022 10:56 Sist endret 09.04.2024 09:31