Varmlunsj ved Tustna barne- og ungdomsskole.

Skoleåret 25/26 er snart ved veis ende.

I år har FAU og Helselaget vært så rause med elevene ved skolen at de har stilt opp med varmlunsj hver første torsdag i måneden.

I dag var det siste torsdag for dette skoleåret. 

På menyen stod det laks med potet og brokkoli til hovedrett. Til dessert var det, som alltid, frukt.

Barna, og de ansatte, spiste både en og to porsjoner av hovedretten, og enda flere porsjoner med frukt. En stor suksess blant tustningene.

Tidligere menyer har vært hjortegryte med lokale ingredienser, fiskekaker, fiskesuppe, sushi og kylling-spyd, pasta med gulrøtter og grøt.

Praktisk så løses dette ved at det rigges til med bord og stoler, samt serveringsbord, i gymsalen slik at alle elever og ansatte kan samles og spise i begynnelsen av tredje time. 

FAU og Helselaget samarbeider om å stille med mat og tilberede denne, samt servering til tålmodige elever. 

Elevene venter på tur for å få servering, de sitter rolig og spiser mens praten går løst, så rydder de opp etter seg før de takker pent for maten og går til neste aktivitet/skoletime.

Skolen er kjempetakknemlig for den innsatsen som legges ned av både FAU og av Helselaget med å skaffe til veie og tilrettelegge maten. Verdien av at hele skolen kan samles slik er ifølge rektor nesten umulig å måle. Dette er livsmestring, hverdagsmestring og samhandling rundt bordene som alle vil ta med seg, om enn ubevisst, inn i den videre utviklingen mot å bli delaktige, samhandlende, høflige unge innbyggere. 

Elevene får lære litt om verdien av, og ikke minst smaken av, noen av de tradisjonsrike matrettene vi har, og innimellom noen litt nyere matretter. De fleste smaker på maten, og det er lov å si at man ikke liker den dersom man har smakt litt. De aller fleste som har hatt den litt forsiktige innfallsvinkelen til maten har raskt endret mening og flere har spist litt mer enn de hadde trodd de skulle før de gikk inn i den provisoriske matsalen.

Rektor ønsker, på vegne av skolen, å rette en stor takk til FAU og til Helselaget, og til de som har hjulpet til med ingredienser til de ulike matrettene. 

Med det så ønsker vi å sende en «god sommer»-hilsen og en enormt stor takk til alle som har vært involvert i servering av varmlunsj ved Tustna barne- og ungdomsskole skoleåret 2025/2026.

 

Sigve Torland

Rektor 

 

Sigve Torland