Trygghetsalarm

Trygghetsalarm og trygghetspakker er utstyr og tjenester for eldre, personer med funksjonsnedsettelser og andre som bor hjemme og trenger mulighet til å varsle når de trenger hjelp.

Hvordan fungerer ordningen?

En trygghetsalarm er en alarm du kan bruke for å få hjelp i en akutt situasjon – døgnet rundt.

Før alarmen monteres, kommer helsepersonell og vaktmester hjem til deg for å vurdere hvilke løsninger som passer best.

Aure kommune samarbeider med Regionalt responssenter i Kristiansund.
Når du trykker på alarmen, tar helsepersonell ved responssenteret kontakt med deg.
Hvis du trenger hjelp hjemme, rykker hjemmetjenesten i Aure ut.

For å få trygghetsalarm må du kunne bruke den på riktig måte.
Ved misbruk kan alarmen bli tatt fra deg.

Velferdsteknologi

Vi kan også skaffe ekstra utstyr dersom du har behov for det, for eksempel:

  • fallsensor
  • dørsensor
  • trekksnor
  • medisindispenser
  • GPS
  • røykvarsler

 

Vi vurderer alltid individuelt hvilken teknologi som passer best for deg.

Hvordan søker jeg?

Du kan kontakte kommunen for hjelp til å søke om trygghetsalarm.
Du kan også be noen andre hjelpe deg. Hvis en annen søker på dine vegne, må personen ha fullmakt.

 

 

Søk om helse- og omsorgstjenester 

 

Priser

Hjemmetjenester
HjemmetjenesterPrisKommentar
Leie trygghetsalarm350Per måned
Praktisk bistand240 (1)Minimum pris, se tabell under
Middag uten utkjøring90
Middag med utkjøring125Uavhengig av avstand
Matsalg Solbakken/Aure dagsenter170Helpensjon
Deltakelse fritidsassistentordning150Per oppmøte
Deltakelse dagsenter for demente150Per oppmøte
Vask/leietøy ved Tustna h.o.senter1100Per måned