Tilgjengelighetserklæringer

Fra 1. februar 2023 ble det lovpålagt at alle offentlige virksomheter skal ha tilgjengelighetserklæring på plass på sine nettsider.

Hva er en tilgjengelighetserklæring?

En tilgjengelighetserklæring kan sammenlignes med en personvernerklæring, men det handler om universell utforming. I tilgjengelighetserklæringen skal det fremkomme hva du har gjort for å sørge for universell utforming av nettsiden, og eventuelle avvik og en forklaring på avvikene.

Hvem har ansvar? 

  • Utarbeide tilgjengelighetserklæringer og oppfølging: Systemansvarlig med bistand fra informasjonsansvarlig.
  • Skrive innhold som er innenfor kravene for universell utforming på nettsider: Alle som skriver innhold på nett og dokumenter som publiseres på nett.
  • Opplæring i universell utforming: Informasjonsansvarlig/ rådgiver IKT Orkidé.

Hvilke systemer trenger en tilgjengelighetserklæring? 

  • Alle nettsider 
  • Alle elektroniske søknader
  • Alle selvbetjente løsninger til innbyggere, som for eksempel vår Easycruit.

 

  • Spørsmål? 

    Har du spørsmål om tilgjengelighetserklæringer eller lurer på om et system skal ha tilgjengelighetserklæring? Ta kontakt med informasjonsansvarlig. 

Kontaktinformasjon

Unni Rolseth
informasjonsansvarlig/ utvalgssekretær
E-post
Telefon 90 52 59 36